آموزش پریسکه در ۱۰ جلسه (جلسه ی هفتم)

آموزش شعر پریسکه در ۱۰ جلسه.

 

جلسه هفتم:

آشنایی با مشخصات قالب شعر پریسکه :

 

مشخصه ی هفتم پریسکه: ” مشارکت دادن خواننده در کشف”

 

طرح معما و قرار دادنِ پاسخِ آن در بطنِ نهفته ی پریسکه ، بطوری که خواننده بتواند با توجه به واژه ها و جملاتِ شعر به پاسخ ( مفهوم) آن پی ببرد.  به این کار مشارکت دادن مخاطب یا خواننده در کشف می گویند.

 

در پریسکه لازم نیست،  بطور مستقیم به  کشف یا مفهوم و منظورِ شاعر،  اشاره کند  ..  بلکه شاعر ،  ابزارهایی که توسط آن ، به کشف یا مفهومی رسیده است را در اختیارِ خواننده قرار می دهد و کاری می کند که خواننده ، خودش به آن کشف و مفهوم برسد مورد نظر برسد و لذت ببرد.

 

این ابزار ها، همان واژه ها و جملاتی هستند که توسط قانون ارتباطِ عمودی و ایجاز و سادگی در فصل های شعر چیده شده اند.

 

چرا نباید مستقیما به هدف اشاره کرد؟

 

چون وظیفه پریسکه همین است ..

” وادار کردنِ مخاطب به تفکر ..”

 

پس می بایست با ایما و اشاره ، ایهام و کنایه و … به مفهوم اشاره کرد.

 

چگونه؟؟

 

شاعر باید ببیند چه چیزهایی او را  به آن مفهوم و نتیجه (کشف ) رسانده است ..

و دقیقا همان چیزها را در شعر خود به خواننده ارائه کند . تا خواننده هم با کمی فکر به همان  مفهوم و نتیجه و کشف برسد ..

 

البته نباید زیادی  پیچیده اش کنیم .. باید کمی در لفافه حرف بزنیم  .. نه زیاد.

 

ایما و اشاره باید واضح باشد ،  تا خواننده سریع تر به کشف برسد . و بعد از رسیدن به کشف به مفهوم برسد .  به این عمل در ادبیات فارسی ، تصویر سازی یا ایماژ می گویند.

 

 

این مشارکت و تفکر است که پریسکه  را از چهار جمله ی معمولی متمایز می کند ..

این همان  جرقه ای ا ست که ذهنی را شعله ور می کند .

 

نکته بسیار مهمی که باید در قانون مشارکت خواننده در کشف به آن اشاره و تاکید شود این است که در نگارش و فصل بندیِ شعر پریسکه نباید به هیچ وجه ارتباط عمودی از بین برود .

 

چرا که بسیار پیش آمده است که شاعر ، جهت ایجاد معما در پریسکه ، به جای قرار دادنِ ملزوماتِ کشف و مفهوم در اثر ، کلمات و جملاتی که ارتباط عمودی بر آن استوار است را حذف کرده است.! به قصدِ مشارکت در کشف.

 

مرز بین ارتباط عمودی و مشارکت دادنِ خواننده در کشف ، بسیار ظریف است و نیاز به تمرین و تحقیق زیادی‌ دارد.

 

مثال:

بدون مشارکت دادن خواننده در کشف:

از حرکتِ اردکی

گاهی مواج می شود آب

شبیهِ امضای خیالم

 

همان شعر با ایجاد مشارکت در کشف:

 

گاهی روی آب

امضا می زند

اُردکِ خیالم

 

با حذف توضیحات اضافه ( که خواننده به راحتی می تواند آن را در ذهن بفهمد ) ، خواننده در کشف مشارکت داده شده است

 

 

پایان جلسه هفتم.

مرتضی نعمتی

ادامه دارد؛

دیدگاه هایی که برای این مطلب ارسال شده

  1. نویسنده دیدگاه: moferferi ژانویه 9, 2018


    سوالات خود را مطرح کنید

شما هم دیدگاهی برای این مطلب ارسال کنید



پریسکه سرا مژگان میرافضل
معرفی نامه ی پریسکه سرا مژگان میرافضل را در ادامه ی مطلب ببینید
ادامه مطلب
پریسکه سرا مرتضی نعمتی
معرفی نامه شاعر پریسکه مرتضی نعمتی را در ادامه مطلب مشاهده نمایید
ادامه مطلب
پریسکه سرا بهزاد حیدری
معرفی نامه ی شاعر پریسکه بهزاد حیدری را در ادامه مطلب ببینید
ادامه مطلب
پریسکه سرا حمید صراف
معرفی نامه ی شاعر پریسکه حمید صراف را در ادامه مطلب ببینید
ادامه مطلب
پریسکه سرا زهرا نادری
معرفی نامه سرکار خانم زهرا نادری را در ادامه مطلب مشاهده نمایید
ادامه مطلب
پریسکه عبدالملک خرمالی
معرفی نامه عبدالملک خرمالی را در ادامه مطلب مشاهده نمایید
ادامه مطلب
پریسکه سرا آرمیتا مولوی
معرفی نامه ی پریسکه سرا آرمیتا مولوی را در ادامه مطلب بخوانید
ادامه مطلب
پریسکه سرا ایمان شفیعی
معرفی نامه ی پریسکه سرا ایمان شفیعی را در ادامه ی مطلب بخوانید
ادامه مطلب
پریسکه سرا حدیثه شریفی
معرفی نامه پریسکه سرا حدیثه شریفی را در ادامه مطلب ببینید
ادامه مطلب
پریسکه سرا فرزانه قربانی
جهت مشاهده معرفی سرکار خانم فرزانه قربانی به ادامه مطلب بروید
ادامه مطلب
پریسکه سرا دریا افکارآزاد
معرفی نامه ی پریسکه سرا دریا افکارآزاد را در ادامه مطلب ببینید
ادامه مطلب
پریسکه سرا مهدی موفق
معرفی نامه ی پریسکه سرا مهدی موفق را در ادامه مطلب ببینید
ادامه مطلب

استفاده از پریسکه های این سایت تنها با ذکر منبع و نام شاعر مجاز است